QR-koder

Leste denne artikkelen, og ble litt overrasket.

Jeg er vant med å være i minoritet i mye altså, men kun 4,6% klarte å BRUKE QR-koden?! Hvor har JEG egentlig lært det da?

Kort oppsummert av Vero: Man lager massevis av små firkanter, og dette kan man scanne. Fram på mobilskjermen kommer da en morsom animasjon (fail), en link til en hjemmeside (som ikke fungerer på mobilen) eller reklame (jippi). Er dette virkelig et så veldig ukjent konsept?! Jeg får mange spørsmål nå.

Hva faen har man smartmobil for når man overhodet ikke vet om en slik mulighet? Den er en håndholdt internettmaskin, men med rimelig klundrete tastatur. Scanne inn noe for lagring på mobilen? Ja takk.

Hvorfor er ikke QR standard på mobiler?  Jeg regnet med at en SMART mobil kunne sånt, og ble litt overrasket over at jeg manglet app.

INNPAKNING - føkkings QR
Se også http://verosaurus88.tumblr.com/

Hvorfor er de overalt da, når ingen forstår dem? Det lurte jo også artikkel og kommentarer på. Synes jeg ser dem mange steder. Store selskaper har dem på alle produkter (men få skriver hva man får opp!!), og på plakater. Er det verdt arbeidet å satse på dette her? LAG HELLER EN BLOGG PLZ. Les under.

Hvorfor suger uansett alt man lager? Jeg prøvde den kua Tine hadde på et eller annet. Som skulle danse på bordet. Den ble bare skjeiv hos meg?! Og da mener jeg ikke skjeiv som at den gikk i parader, men at den oppførte seg som et jævla parallellogram. Ville kalt det lite vellykket, og kommentarene på Google play market app shop er enig.

Så scannet jeg en pakke nudelrett som hadde den artige frasen «underhold deg mens du lager mat!» eller noe. Linken var død. Hint: Time og tilrettelegg side og produkt. Når lastebilen forlater fabrikken med første lass – da bør sida ha vært oppe ei uke.
Nudelretten sugde uansett, kommer ikke til å scanne pakka flere ganger. Kanskje i butikken?! Får jeg glade grønnsaker hoppende rundt inni mobilen?! Glade, parallellogrammede grønnsaker?!

Er litt enig i punktet, at det er lite vits å scanne noe som gir meg linken tine.no uansett? At det er KID-nr, visitkort, slike ting med mye muligheter for feilslag, ja jøss. Det bør jo være et innhold som generelt brukes på mobiler.

Ting jeg liker QR for:
Jeg har alt annet enn positive erfaringer med FB-sider, for det er så jævla mange sider uansett hva man søker på. HVEM tilhører produktet jeg nettopp likte? HVEM har noe med MIN lokale «Taj Mahal» indisk restaurant å gjøre? Ikke alle sider laget av bedriften selv er superbra, men 99% av treffene er uansett laget av idioter som IKKE har noe med stedet å gjøre.

Kan jeg scanne chips-posen og komme til et sosial medium, f eks video, FB eller blogg, hvor jeg kan lese om nye produkter, konkurranser o.l.? JA TAKK. Da vet jeg jo med 100% sikkerhet (kan QR hackes?!!) at DETTE er rett side. Jeg ser ikke reklame og har adblock i alle nettlesere. Fortell meg hva som er nytt!!!

En annen artig mulighet er «les mer» eller «se video» i magasiner. Da kan jeg lagre bokmerket og se seinere, for sist jeg kjøpte og leste en avis var på en flyplass. Uten nett. Men jeg hadde hatt nett når jeg kom av flyet. Når avisen hadde vært kastet, og jeg hadde glemt ut hele artikkelen.