CRT

CRT-skjerm er altså det vi gamlinger kaller «skjerm», og som dere som hjelper deres gamle far med å tømme kjellerboda på Finn.no, kaller «tjukkas-skjerm».

Har jeg vært borti alt fra 14» til 22» widescreen. Jeg hadde CRT (17»!) fra jeg fikk PC som 11-åring, til jeg byttet til en 14» (!!) mens jeg bodde på hybel som 17-åring, og fikk en flat ny skjerm som 18-åring. Den var vel 17»? Det var uansett helt tilbake i 2006!

Brukte en 19», den røyk, selvfølgelig søndagsmorgen, jeg sverger elektronikk vet når det er søndagsmorgen!! og måtte grave fram den nevnte 17». Mandagen fikk jeg eks-samboers 22», fordi han kjøpte seg sin andre 24» (nerder har ikke store biler, de har mange store skjermer!)
Det var jo fra klaustrofobi til agorafobi!!!

Og hvordan faen fikk man plass til noe på 19», på 17» eller… gisp… 14»?!?! Jeg får ikke plass til alt jeg driver med nå en gang jeg!!

Men likefullt hender det man savner den gamle skrothaugen. Man savner ikke å måtte kjøre den i trillebår (FAKTA), man savner ikke tyngden, bordplassen, Tjernobyl-bølgene nedover skjermen når man fikk SMS (!), eller vel..

Men jeg savner den…
– Når jeg trenger å henge passord et sted. Den tynne plastikken på flatskjermen er så varm at klistrelapper løsner. Pluss at det er ikke plass til lapper uten å dekke skjermen!!!!!

– Når den satans myggen flyr rundt i halvmørket og du akkurat rekker å se den sette seg synlig til på den lyse skjermen, du rekker ut hånda og…. nei. Dette hadde CRT-en tålt!!!

– Når jeg er i gang med et bisarrt prosjekt og jeg ikke kan tegne og trenger å tegne kjønnsorganer, før la jeg bare ark på skjermen og satte i gang med penn. Tåler nye skjermer penner og ark?!

– Innbruddsforsvar verjson 1: Om noen klarer å stjele den absurd tunge PC-kassa til eksen så får de faen meg bare beholde den! Noe sier meg at CRT-er ble lite stjelt?!

– Innbruddsforsvar verjson 2: Jeg kan kaste den på deg? Men klarer jeg DET, så klarer jeg å banke deg med bare nevene også. Muligens litt bortkastet?

– Når man bor trangt kjører minimalistisk, utnytter man plassen. Jeg får ikke lagt noe under flatskjermen jeg har nå, pga bøyd fot!! JEG KUNNE LAGT DET OPPÅ EN CRT!!!

